ظهور و تحولات جهان از دید عقل

نویسنده: محمود ظروفچی ارسال شده در: مهدویت بدون دیدگاه ۱۳۹۰/۰۴/۰۲

در دنیای ارتباطات، اخبار هر گوشه از جهان در کمترین زمان انتشار پیدا کرده و به مخاطب می رسد و هر مخاطبی اخبار مورد علاقه ی خود را دنبال و با توجه به اطلاعات بدست آمده آن را تجزیه وتحلیل می کند. با وجود حجم بسیار بالای اطلاعات و سیل بمباران اطلاعاتی رسانه ها، تنها دستگاه پردازنده ی انسان، یعنی مغز، برای تفکیک یا جداسازی اطلاعات، کاری جز تحلیل این اطلاعات ندارد! اینجاست که اگر زمانی اطلاعاتی نادرست در کار باشد، با توجه به همان تحلیل صورت می گیرد و همین امر باعث به وجود آمدن دیدگاه های مختلف شده، که دلیل آن چیزی جز تعدد منابع مورد استفاده ی آن افراد نیست.

یکی از مسائل مهم امر مهدویت وجود نشانه های متعدد است که هر فردی را در زمان های مختلف با توجه به تشابهاتی که بین رخدادها وجود دارد به اشتباه می اندازد، از جمله قیام پرچم های سیاه خراسان که قبل از ظهور حضرت مهدی (عج) و برای پشتیبانی ایشان اتفاق می افتد و در روایات مختلف بر این امر تاکید شده است.

اما برخی نیز در زمان های گذشته، خروج ابومسلم خراسانی برای بر اندازی حکومت بنی امیه و در عصر حاضر جنگ ایران و عراق در هشت سال دفاع مقدس را با این نشانه ها مرتبط می ساختند ولی به وسیله ی عالمان با اطلاع، این مسئله رد شد. اینچنین تشابهاتی باعث به وجود آمدن شبهات می شود و اگر افراد آگاه به این مسائل وجود نداشته باشند قطعا این مسئله به نفع مهدویت، اسلام و شیعه نخواهد بود و بزرگراهی خواهد بود برای جولان افراد بیگانه، که با سوی استفاده از این خلا، افراد را ناامید و آنها را گمراه می کنند.

در این مقاله ما دو گزینه را به صورت کوتاه با توجه به زمان حال و حوادثی که روی داده است مرور می کنیم. یکی نشانه های ظهور و دیگری چهره های ظهور است که این دو کاملا در موازات هم حرکت کرده و در ارتباط با همدیگر هستند. زیرا با وجود نشانه هاست که چهره های آخرالزمانی پا به عرصه آخرالزمان می گذارند.

آیا نشانه های ظهور اتفاق افتاده اند؟

اظهار نظر در مورد نشانه ها کاریست که باید آن را به متخصصان این کار سپرد. اما نکاتی که این افراد در به وجود آمدن و اتفاق افتادن نشانه ها به زبان می آوردند، امید را دل یک مسلمان زنده می کند. در روایات، در امر ظهور تاکید بسیار شده، چون بزرگترین رویداد هستی است. ظهور حتمی صاحب زمان(عج) متصل به نشانه هاییست که باید اتفاق بیافتد که با حتمی و غیر حتمی بودن شناخته می شوند. (پیش تر در مطلب نشانه های ظهور با آن آشنا شدید.)

مواردی را که ائمه (ع) بدان اشاره کرده اند بسیار است و باید به آن توجه کرد. از جمله اینکه مسلمان باید در هر حال انتظار فرج (ظهور) را بکشد و برای آن(ظهور) وقت تعیین نکند و کسانی که در این امر تعجیل می کنند به هلاکت می رسند. این سخنان انتهای عاقبت اندیشی است، زیرا انسان را تسلیم اراده ی خدا می کند و نشان می دهد که کسی جز او (خدا) به این امر واقف نیست. 

انتظار در ظهور صاحب الزمان(عج) به معنی بیکار نشستن و به قول معروف دست روی دست گذاشتن نیست! بلکه باید به هر ترتیبی شده فرهنگ مهدویت را تبلیغ، و مشکلات و چالش های موجود بر سر راه را، یک به یک از بین برد. البته این کار آنقدرها هم که گفته می شود ساده نیست!

یکی از نشانه هایی که در روایات به آن اشاره شده به وجود آمدن جنگ های مختلف و شورش مظلومان در مقابل حاکمان و ظالمان و یکپارچه شدن جامعه ی اسلامی و… است.(در این زمان این موضوع بیشتر نمود پیدا می کند) حال آیا تحولات اخیری که در زمان ما اتفاق افتاده با این نشانه در ارتباط است؟ این نوع تحولات باعث به وجود آمدن بلوغ فکری در جوامع می شود. افراد با توجه به همین بلوغ، بر حاکمان ظالم خود شورش کرده و حتی برای بدست آوردن هدف خود که همانا ایستادن در مقابل استکبار است جان خود را نیز فدا می کنند! در تاریخ، چنین تحولات عظیمی که باعث بیداری جوامع طی یک دوره از قیام ها شود را بسیار کم دیده ایم. حتی می توان گفت بی نظیر است.

این قسمت را با فرمایشات آیت الله سید محمد قائم مقامی به پایان می برم.

استاد قائم مقامی: یک سری دیگر از مباحث، مباحث مهدویت است در رابطه با عینیت زمان، در رابطه با واقعیتی که شما می بینید، حس می کنید و لمس می کنید. حوادث و جریانات زمان شما به ویژه در چنین عصری که هر لحظه هرچه به جلوتر می رویم عجیب تر و شگفت تر می شود و به لطف خدای متعال و برکت امام زمان (عج) هر چه به جلو می رویم این انوار و تجلیات بیشتر تحقق پیدا می کند.

دائما ما باید این امید را به انسان بدهیم که باور کند چنین حادثه ای در جهان در شرف وقوع است و حوادثی که اتفاق افتاده(بیداری اسلامی) کاملا بی نظیر است!

آیا چهره های ظهور خروج کرده اند؟

بحث دیگر در مورد نشانه ها، افرادی هستند، که در موقعیت های مکانی مختلف اما با موقعیت زمانی یکسان خروج می کنند. این افراد ارتباط تنگاتنگ با تحولاتی که در جهان رخ می دهد دارند و هر یک از آنها با توجه به موقعیت خود، کارهایی برای پیشبرد و سوق جهان به سوی حکومت عدل جهانی دارند. از جمله افرادی که می توان نام برد؛ سید خراسانی، شعیب بن صالح، سید یمانی و در مقابل آنها سفیانی، دجال و…هستند.

در سال گذشته مستندی با نام ظهور نزدیک است توسط گروهی در ایران تولید شد که تقریبا جنجالی در مستند سازی مهدویت به وجود آورد. تعدادی با دیدن این مستند امیدوار و تعداد دیگر به آن اعتراض کردند. موضوع این مستند نگاهی به حوادث و رویدادهای مختلف در جهان در سالهای اخیر با توجه به روایات و احادیث پیامبر(ص) و ائمه(ع)بود. این مستند به صورت کاملا مستقیم چهره هایی که در زمان قبل از ظهور خروج می کنند را به افرادی در زمان حال نسبت داده بود! که حتی باعث واکنش برخی افراد و حتی چهره ها، به این مستند شد.

غرض از یادآوری این مطلب، تایید یا رد این مستند نیست، زیرا نقاط ضعفی در این مستند دیده شد که اگر این نقاط نیز برداشته می شد بی شک بسیار تاثیر گذار بود. نقطه ی قوت این مستند در موجی که بعد از انتشار به وجود آورد بود. زیرا نگاه مردم معطوف به امر مهدویت شد و سوالاتی را در ذهن مخاطب به وجود آورد. اینکه آیا واقعا در زمان ظهور به سر می بریم؟ آیا نشانه های ظهور به وقوع پیوسته؟ آیا چهره هایی که در این مستند به آن اشاره شده واقعی است؟ و سوالاتی از این قبیل که ذهن مردم را برای تحقیق و تحلیل بیشتر در امر مهدویت باز کرد.

حال سوالی که شاید از خود بپرسید! آیا چهره های ظهور خروج کرده اند؟

سوالی است که جواب آن در بین افراد، مختلف است. زیرا کسانی که باور دارند ما در آخرالزمان به سر می بریم و نشانه های به وجود آمده را همان نشانه های موعود می پندارند پس جواب سوال این گروه مثبت است. اما در مقابل گروهی هستند که جوابشان منفی است و درست برعکس گروه اول فکر می کنند. ولی نمی توان به طور قطع به این سوال پاسخ داد، چون همانطور که در قسمت “مقدمه” و “آیا نشانه ها اتفاق افتاده اند؟ “خواندید “ظهور حتمی صاحب زمان(عج) متصل به نشانه هاییست که باید اتفاق بیافتد” و “این دو کاملا در موازات هم حرکت کرده و در ارتباط با همدیگر هستند. زیرا با وجود نشانه هاست که چهره های آخرالزمانی پا به عرصه آخرالزمان می گذارند.”

امید به ظهور

امید و انتظار در ظهور، خود کلیدی برای رسیدن به این امر است. ظهور حجت خدا(عج) به معنی ظاهر شدن ایشان به صورت دفعی یا تدریجی نیست، حضرت در میان ماست و ما برای دیدن ایشان نیاز به اصلاح خود داریم. نیاز به تکاملی که فقط امید و انتظار در جهت سازنده آن را تکمیل و به بار می نشاند. یادمان باشد امید به فرج در آینده ی نزدیک، تعیین زمان برای فرج نیست. زیرا انتظار رکن اصلی امید به آینده است و روایاتی که از معصومین داریم نشانگر چنین مقوله ایست.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: هر کس از شما بمیرد و منتظر امر ما (فرج) باشد، مثل کسی است که در خیمه امام زمان و همراه او باشد. آن گاه پس از اندکی مکث فرمود: نه، بلکه مثل کسی است که همراه او شمشیر می زند. سپس افزود: نه، به خدا سوگند مثل کسی است که در کنار رسول خدا شهید گردد.۱ آری این چنین است در انتظار فرج بودن و امید به آینده. به امید روزی که دیگر در انتظار نشانه ای برای ظهور مولایمان نباشیم.

آیت الله بهجت می فرمایند: اگر ما به مقدار طفل صغیر به مولایمان اعتماد داشته باشیم کار درست می شود!

ظهور نزدیک است. انشالله

_______________________________

۱-بحارالانوار ج۵۲ ص۱۲۶

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *