حقیقت انتظار برای ظهور امام مهدی (عج)

ارسال شده در: مهدویت بدون دیدگاه ۱۳۹۰/۰۴/۱۰

در مطلب “واژه ی انتظار” انتظار و فرد منتظر را در قالب نوشته ای کوتاه به شما تقدیم کردم. اما بنا بر قولی که در نوشته های قبلی، برای توضیح بیشتر در مورد انتظار سازنده و مسایل مختلف شناخت آن و به طور کلی حقیقت انتظار به شما داده شد، نظر شما را به این مطلب جلب می کنم!

انتظار حالتی درونی است که فرد را وادار به انجام اقداماتی برای مرتفع کردن مشکلات پیش روی می کند. انتظار مسیری برای تحرک، تلاش و اقدام است؛ نه بی تحرکی و عدم تلاش! در فرمایشات پیامبر (ص) و ائمه (ع) می توان فهمید که انتظار برای به سرانجام رسیدن وعده ی الهی، فقط چشم به راه بودن نیست. زیرا در احادیثی از انتظار به عنوان عبادت، بهترین عمل پسندیده و… نام برده شده است و منتظر را شهید در راه خدا قرار داده اند! به راستی چرا این گونه است؟

انتظار سازنده چیست

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: بهترین اعمال امت من، انتظار فرج است.۱

از این دست روایات و فرمایشات می توان نتیجه گرفت که انتظار بدون تلاش ارزشی ندارد و کسی منتظر واقعی به شمار می آید که برای تحقق وعده ی الهی اقدامی انجام دهد. حال این اعمال ممکن است دعا و زنده نگه داشتن یاد امام مهدی(عج)، ترویج فرهنگ مهدویت، الگوپذیری از امام مهدی(عج) و یا به زبان ساده شناخت امام مهدی (عج) و مسیری که ایشان برای رضایت خدا در آن قدم بر می دارد باشد.

انتظار بیهوده چیست

با اوصافی که در تعاریف بالا گذشت، انتظاری بیهوده است که درست عکسِ عمل بالا باشد. و به زبانی ساده، انتظار بیهوده، انتظاری است که هیچ عمل یا اقدامی را به دنبال نداشته باشد. به طور حتم چنین انتظاری، ثمره ای را نیز در طی مسیر و سرانجام کار نخواهد داشت!

چرا انتظار؟!

اصل انتظار در اسلام پایبندی به ولایت است. ولایتی که خداوند آن را در نسل امیرالمومنین علی(ع) و حضرت فاطمه(س) قرار داده است. انتظار در دوره ای که امام زمان از دیدگان پنهان است، بزرگترین هدیه‌ایست که می توان برای فرد منتظر به ارمغان آورد! انتظار راهی برای خودسازی و آمادگی برای واقعه ی بزرگ ظهور است. زیرا این خودسازی است که بذر مقاومت را در دلها می کارد. مقاومتی که انسان را برای حضور در جنبش و قیام عظیم امام مهدی (عج) آماده می کند.

  • مبارزه با یاس و نا امیدی

رحمت الهی شامل حال کسانی می شود که به معنای واقعی و با تمام وجود در انتظار وعده ی الهی باشند. چنین عملی که باعث جلب رضایت خداوند بزرگ و بلند مرتبه می شود به طور حتم انسان را از گزند ناملایمات جهان حفظ کرده و یاس و ناامیدی را از دل او می زداید.

  • مقاومت در برابر هجمه ی دشمنان

دشمنان اسلام از هر مسیر و روشی برای تغییر تفکر موعودگرایی در اسلام می کوشند. و هر عملی را برای ناقص و یا بیهوده جلوه دادنِ انتظار انجام داده و با این روش، افکار پوچ و بیهوده ی خود را به خورد انسان منحرف می دهد. زیرا کسانی که از درک مسئله ی ظهور و انتظار ظهور در اسلام بازمانده اند، زمینه ای آماده در ذهن، برای کاشت افکار منحرف توسط دشمن را دارند. اما زمانی که درک مفهوم انتظار برای انسان ثابت شده و تلاش او برای رسیدن به انتظارِ سازنده بیشتر شود، هرگز هجمه ی دشمنان، ذره ای او را از روش و مسیری که در پیش گرفته است باز نمی دارد.

  • سرانجامِ نیک

دلیل اصلیِ انتظار برای ظهور امام مهدی (عج)، سرانجام نیکی است که در آینده در انتظار افراد با ایمان و پایبند به ولایت و وعده ی الهی است.

نیاز به تکامل و عدالت برای انسان یک غریزه ی فطری است. در دنیای امروز که عدالت از جهان رخت بسته و جایش را به ظلم و ستم و بی عدالتی داده، انسان نیاز به حاکمی عادل دارد. پس در انتظار ماندن چنین حاکمی آرزوی تمام انسانهای عدالت طلب است که با وجود سختی ها و ظلمی که به او روا می دارند باز برای هدف خود می جنگد و تا زمانی که دلیلی برای انتظار وجود داشته باشد هرگز دست از آن برنمیدارد.

____________________________

۱-بحارالانوار ج۵۲ ص۱۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *