وبلاگ‌نویسی را آغاز کنیم (قسمت سوم)

در مطالب گذشته به برخی از عناوین اصلی برای شروع وبلاگنویسی پرداختیم. البته صرفا توضیحات کوتاه و مفهومی بود تا دوستان عزیز را دچار سردرگمی نکند! در این مطلب به یکی از مهمترین نکات در وبلاگنویسی می پردازیم و آن هم جذب کاربر خواهد بود.

اگر شما بهترین وبلاگ را هم داشته باشید ولی از بازدید واقعی کاربر برای استفاده از مطالب شما خبری نباشد، قطعا آن وبلاگ هیچ حرفی برای گفتن در سطح وب ندارد. در این مطلب سعی می کنیم راه هایی برای جذب بهتر و بیشتر کاربر به وبلاگ را مختصر توضیح دهیم.

محتوای تاثیرگذار

اولین و مهمترین گزینه برای یک وبلاگ، محتوا محور بودن آن است. محتوای صحیح، نقش اصلی و تعیین کننده‌ای در برقراری ارتباط بین نویسنده و کاربر را ایفا می کند. این نقش بقدری مهم است که حتی اگر کاربری به یکی از مطالب وبلاگ شما علاقه نشان دهد؛ برای گزینش سایتها برای مطالعه در زمانهای بعد، یکی از انتخابهای آن، وبلاگ شما خواهد بود. حتی اگر مطالب بعدی در سطح مطالب قبلی نباشد!

موضوعات بروز

اگر در پی نوشتن همراه با جذب حداکثری کاربر هستید، حتما موضوعاتی را انتخاب کنید که در حوزه ی کاری شما بروز باشد. این بدین معناست که محتوای روز و جستجوی کاربران براساس موضوعات مطرح در سطح وب، بهترین گزینه برای انتخاب موضوع و همچنین جذب کاربر خواهد بود. باید توجه داشته باشید که هیچ محدودیتی در این زمینه برای وبلاگ هایی که در زمینه های مختلف می نویسند وجود ندارد. زیرا کاربران مختلف با سلایق و علوم مختلف بدنبال موضوعات بروز در حوزه خاص خود در فضای وب هستند و وبلاگ هایی را انتخاب می کنند که در آن زمینه اطلاعات روز را در اختیارشان قرار دهد.

اصل موضوع بدون حاشیه

متاسفانه در بیشتر وبلاگ ها بجای پرداختن به اصل موضوع در نوشته ی هدف، به مقدمه چینی و نوعی زیاده روی در مقدمه می پردازند. در برخی اوقات این عمل در جای‌جای نوشته تکرار شده و باعث گم شدن اصل موضوع می شود. این زیاده‌روی در بیشتر اوقات بجای آشنایی دادن کاربر با نوشته، کاربر را از خود می راند. باید سعی بر این باشد در نوشته تا حدامکان کمتر به حاشیه پرداخته، و اصل موضوع نوشته را، محور نوشتن خود قرار دهید.

قسمت‌بندی نوشته

یکی از نکاتی که به قابل فهم‌تر بودن نوشته کمک می کند، قسمت بندی نوشته است. ممکن است یک موضوع شاخه های دیگری را در برگیرد. همین امر باعث می شود بدانید قسمت‌بندی نوشته به عناوین و پاراگراف های مختلف، می تواند بار فهم مطلب را افزایش داده و خواننده را دچار مشکل نکند. این عمل باعث می شود شما در نوشته از حاشیه پردازی که در عنوان قبلی گذشت خودداری کرده و اصل موضوع را بیان کنید.

ارتباط دوستانه با کاربران

یک وبلاگ در زمینه ی نوشتار، محتوا محور و در بحث بازدید، کاربرمحور است. همواره ارتباط دوستانه با کاربر، باعث جذب بهتر و بیشتر خواهد شد. البته این موضوع در ایران زیاد برجسته نیست. دلایل چنین رفتاری را هم نمی توان به صورت قطع، یکسان بیان کرد اما وجه مشترک آن دلایل شخصیتی است. حال برای رفع چنین مشکلاتی بهترین راه برقراری ارتباط دوستانه با کاربران است. چگونگی آن هم رفع نیاز کاربر از جانب شماست! برای مثال: پاسخ به سوالات و مشکلات کاربران، ظرفیت پذیرش انتقاد و پاسخ دوستانه به آن، پذیرفتن اشتباه در مورد نظر یا ایده فرد و برگشت از آن و مسایلی از این قبیل نقش اساسی در ارتباطی محکم و پایدار بین نویسنده و خواننده را پایه گذاری می کنند.

شاید تا بدینجا با خود بگویید آیا جذب کاربر با این موارد امکان پذیر است؟! آری. شاید بتوان این موارد را اصول ابتدایی وبلاگنویسی دانست! اما این موارد به تنهایی نیاز یک وبلاگنویس برای جذب کاربر و خواننده را برطرف نمی کند زیرا راهکارهای دیگر نیز مکمل این موارد خواهند بود که در سطح وب مطالب گوناگونی راجع به آن نوشته شده است. برای مثال: سئو، طراحی، تبلیغ، استفاده از شبکه های اجتماعی و… در جذب کاربر!

در کنار بکار بردن بسیاری از راهکارها که ماهم پیشنهاد می کنیم؛ راهکارهایی هم هست که استفاده از آنها را منع می کنیم! زیرا بجای جذب کاربر به صورت مداوم، تاثیر زمانی متمرکز دارند. یعنی در زمانی خاص باعث افزایش کاربر شده سپس باعث نزول آن خواهد شد. البته به شرط آنکه کاربران ورودی واقعا کاربر و خواننده باشند!

نتیجه

در کنار تمامی مواردی که در بالا ذکر شد، باید به این موضوع هم توجه کنید که جذب کاربر کاری است که زمان می برد و نمی توان در مدتی کوتاه کاربران زیادی را به وبلاگ جذب کرد. بنابراین اگر روند پیشرفت شما در این مسیر کند بود ناامید نشوید و به کار خود ادامه دهید تا به هدف خود که همان جذب کاربران بسیار است برسید.

———————————————————————————–

قسمت های دیگر مسائل مربوط به وبلاگ نویسی را دنبال کنید:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code