جمعه سیاه فروشندگان آنلاین

Black Friday یا جمعه سیاه که سالهاست کشورهای زیادی را درگیر خود کرده، چندسالی می‌شود در ایران نیز جای پای خود را نه در فروشگاه‌های حقیقی بلکه در فروشگاه های مجازی باز کرده است.

دیجیکالا و بامیلو به واسطه چندین سال ارایه خدمات در سطح وب، از بزرگ‌ترین و شناخته شده ترین فروشگاه‌های آنلاین در ایران هستند که با تخفیف‌های روزانه و یا مقطعی برای محصولات خود مشتریان بسیاری را جذب می‌کنند. فارغ از اینکه بگوییم کدام فروشگاه محصولات با کیفیت و یا خدمات بیشتر و بهتری دارد، در این مطلب تنها نگاهی به طرح جمعه سیاه این دو فروشگاه خواهم داشت.

تبلیغات گسترده

تبلیغات گسترده بامیلو حدود یک ماه قبل از شروع حراج بلک فرایدی قابل تامل بود. تبلیغاتی با این وسعت اینگونه تداعی می‌کرد که حراج امسال از بسیاری جهات بهتر و حرفه‌ای تر خواهد بود. از محصولات با تخفیف‌های بیشتر از ۵۰ درصد گرفته تا خدماتی نظیر انصراف از خرید با پر کردن یک فرم در وبسایت! ولی درست عکس این موضوع بود.

اما دیجی‌کالا برخلاف بامیلو تبلیغات آنچنانی برای این روز انجام نداده بود. ولی خود را برای این رویداد آماده کرده بود.

مشکلات فنی

  • دیجیکالا

ابتدا از دیجیکالا شروع می‌کنم! زیرا دیجیکالا که از خود به عنوان بزرگترین و حرفه‌ای ترین فروشگاه آنلاین خاورمیانه یاد می‌کند و طی مصاحبه‌ای که مدیران این شرکت در تابستان امسال در بین اهالی خبری دیجیتال بیان کردند در پی گسترش کار خود در سطح خاورمیانه هستند، چگونه می‌تواند مشکلات فنی بوجود آمده از ساعات اولیه حراج  تا به امروز آن هم در رویدادی که حتی کل ایران را هم درگیر نکرده را توجیه کند! و چگونه می‌تواند با این ظرفیت میزبان کاربران در گستره جغرافیایی بزرگتری باشد؟!

البته نکته مثبت دیجیکالا این بود که حداقل بصورت کامل از دسترس خارج نشده و مشکلات فنی بوجود آمده صرفا مربوط به کندی وبسایت و اپلیکیشن بود!

  • بامیلو

از تبلیغات گسترده و حرفه‌ای که بامیلو برای بلک فرایدی انجام داد در عنوان قبلی صحبت شد. در طول تبلیغات به این فکر می‌کردم که آیا با این وسعت، بامیلو خود را از لحاظ فنی آماده میزبانی از کاربران کرده است یا خیر؟! زیرا بامیلو تجربه اجرای این رویداد در سالهای قبل را نیز با خود به همراه داشت. و هربار مشکلات فنی گریبان مدیران و کاربران آن گرفته بود!

اما پاسخ این سوال: خیر آماده نکرده بود!

در همان ساعات اولیه شروع حراج، سایت و اپلیکیشن بامیلو بصورت کامل از دسترس خارج شد و تا چند ساعت این مشکل پابرجا بود. به گونه‌ای که بامیلو بابت این مشکل از کاربران با ارسال پیامی عذرخواهی کرد. در طول روز چندین بار بصورت کلی سایت از دسترس خارج شد و زمانی که در دسترس بود با کندی بسیار و همچنین مشکل در ورود به حساب کاربری و همچنین ثبت و پرداخت مواجه بود؛ چه در سایت و چه در اپلیکیشن!

دروغ بزرگی به نام تخفیف

همه‌ی مردم از تخفیف خوششان می‌آید چه تخفیف برای محصولاتی که نیاز دارند و چه تخفیف برای محصولاتی که قیمت پایین آنها نظرشان را جلب کند حتی اگر به آنها نیاز نداشته باشند. حراج جمعه سیاه نیز با تخفیف در فروش محصولات چه در فروشگاه‌های آنلاین و چه غیرآنلاین درصدد خالی کردن انبارها از محصولات قدیمی و فروش بیشتر است! در کشور مبدا این ایده تا حد زیادی می‌توان درک کرد که تخفیف یک محصول چیست! اما در ایران این ماجرا آنقدرها هم ساده نیست! چون در ایران هرکس از هر روشی برای کسب سود بیشتر بهره می‌گیرد. چه در اربعین باشد چه بلک فرایدی!

این میل به کسب سود بیشتر در دو فروشگاه بزرگ آنلاین ایران یعنی دیجیکالا و بامیلو تا جایی پیش رفته که برای فروش بیشتر قبل از شروع رویدادها یا تخفیف های روزانه و مقطعی، قیمت محصول خود را بصورت نامعقولی افزایش داده و در شروع رویداد با درصدی تخفیف، آن محصول را با قیمت بیشتر از قبلِ تخفیف به مردم می‌فروشند. متاسفانه این روش در دیجیکالا بیشتر به چشم می‌آید. در صورتی که همان محصول را می‌توان با قیمت خیلی پایینتر در فروشگاه غیرآنلاین تهیه کرد.

کالای بی‌‌کیفیت

هیچکس خوشش نمی‌آید پولی پرداخت کند و کالایی بی کیفیت تحویل بگیرد؛ حتی اگر آن کالا ارزان بوده باشد. متاسفانه با تعدد فروشندگان در بامیلو و نبود نظارت و کنترل کافی بر روی کالاهایی که توسط آنها ارایه می‌شود، تحویل کالای بی کیفیت به مشتری یک رویه شده است. این مورد را به عنوان فردی که از بامیلو خرید می‌کنم و همچنین جمع‌آوری نظرات دیگر مشتریان که در بامیلو ثبت شده است عنوان می‌کنم.

شاید با خود بگویید که به راحتی کالای بی کیفیت را پس می‌فرستید! بله این یک مزیت است و البته زمان و هزینه اضافی بر روی دوش بامیلو و تامین‌کنندگان آن!

البته در دیجیکالا این مورد بسیار کم دیده شده و سعی شده تا با ارایه کالاهای باکیفیت نظر مشتریان را جذب کند.البته امیدوارم با طرح جدید تامین کنندگان ثانوی که مدتی هست که در دیجیکالا شروع شده، این کیفیت کاهش پیدا نکند.

به هرحال این رویداد نیز مانند تمام رویدادهای دیگر به پایان راه خود رسید و تجربه‌های بسیاری برای تمام فروشندگان داشت چه آنلاین چه غیرآنلاین! امیدوارم این تجربه منحصر به رفع اشکالات فنی و تخفیف‌های آنچنانی نباشد؛ بلکه احترام به شعور مشتری نیز با ارایه کالاهای باکیفیت، پاسخگویی و خدمات بیشتر و بهتر در دستور کار فروشندگان قرار گیرد.

به امید روزی که کسب سود بیشتر انسانیت را خدشه‌دار نکند!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code