تجارت الکترونیکی چیست

در دنیای امروز که تجارت عضو جدانشدنی اقتصاد یک کشور به شمار می آید ؛ گزینه های گوناگونی برای هرچه بهتر کردن آن طراحی و اجرا می شود. مهمترین تغییر در روند تجارت برای سوق دادن آن به سمت پیشرفت، واژه ای به نام تجارت الکترونیکی بود.البته تجارت الکترونیکی به معنای واقعی تنها یک واژه برای توضیح یک فرآیند نیست. بلکه پیشرفتی قابل توجه برای گسترش تجارت در دنیای اقتصاد است برای دسترسی بهتر، سریعتر و امن‌تر!

تجارت الکترونیکی چیست

تعاریف مختلفی که از تجارت الکترونیکی وجود دارد حول یک محور می چرخد و آن هم مبادله ای الکترونیکی کالا و خدمات از طریق ابزارهای الکترونیکی و اینترنت است.
نمونه ای از خدماتی که می توان از آنها در تجارت الکترونیکی نام برد از این قرار است:

  • مبادله اسناد
  • خرید و فروش فایلهای الکترونیکی(کتاب، مجله، نرم افزار، موسیقی و…)
  • بازاریابی
  • خدمات پس از فروش
  • خرید و فروش کالا
  • و…

تاریخچه تجارت الکترونیکی

تجارت الکترونیکی در اوایل دهه ۹۰ میلادی برای ارسال و دریافت اسناد تجاری و صورت حساب های مختلف در زمینه خرید و فروش متولد شد. و روند تکامل را با توجه به وجود تجارت مبتنی بر وب، برای خرید و فروش کالا گذراند؛ تا طی تغییرات مختلف بر حسب زمان به چیزی که اکنون مورد توجه است تبدیل شود!
در ابتدای شکل گیری تجارت الکترونیکی، کشورهایی نظیر آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی بودند که توانستند شکل ابتدایی آن را اجرایی کرده و در روندی چندساله اکثر شهرهای خود را درگیر تجارت الکترونیکی کنند. به صورتی که در سال ۱۹۹۹ حجم مبادلات الکترونیکی در ایالات متحده آمریکا معادل ۷۰۰ میلیارد دلار و در سایر کشورهای جهان ۳۳۰ میلیارد دلار رسیده بود!
و اما ایران! تجارت الکترونیکی در ایران پیشینه زیادی ندارد و دلیل آن هم نبود قوانین تدوین شده و همچنین آماده نبودن زیرساخت های لازم برای انجام امور الکترونیکی بوده؛ و با توجه به اینکه قوانین مربوط به تجارت الکترونیکی در سال ۸۲ در ایران پایه گذاری شد، اما طی این سالها رشد چشمگیری در زمینه تجارت الکترونیکی دیده نشده و دلیل آن هم عدم حمایت دولت های مختلف از این مقوله برای فراهم کردن تجهیزات، امکانات و بالا بردن آگاهی افراد جامعه نسبت به فواید تجارت الکترونیکی وغیره… بوده است.

توجیه اقتصادی

باتوجه به اینکه در دنیای اقتصاد هر روشی باید با توجیه اقتصادی همراه باشد تجارت الکترونیکی نیز از این قائده مستثنی نیست. و عملا این روش بخاطر کاهش هزینه، صرفه جویی در زمان، سرعت در مبادلات، ارتباط مستمر و پایدار، خرید و فروش بدون واسطه، ایجاد اشتغال و غیره مورد توجه است و در سطح کلان هم توجیه اقتصادی دارد.

مزایای تجارت الکترونیکی

هریک از موارد گفته شده در بالا از مزایای تجارت الکترونیکی می باشد و همین مزایا آن را از روش های سنتی که با پیچیدگی های بسیاری نیز همراه بوده متمایز می کند. به تعدادی از این موارد اشاره می کنم:

  • کاهش هزینه: تجارت الکترونیکی هزینه های مربوط به ایجاد، پردازش، توزیع و ذخیره سازی را کاهش می‌دهد.
  • صرفه جویی در زمان: در دسترس بود همیشگی تجارت الکترونیکی باعث صرفه جویی در زمان می‌شود.
  • خرید و فروش بدون واسطه: نبود واسطه و برقراری ارتباط مستقیم بین خریدار و فروشنده
  • رقابت سالم: تجارت الکترونیکی مبتنی بر اینترنت بازار جهانی را پیش روی خود دارد و این بازار بزرگ باعث رقابتی سالم برای جذب بیشتر و بهتر مشتری و ارایه خدمات بیشتر می شود.
  • گستردگی تبلیغات: در تجارت الکترونیکی محدودیت هایی که در روش سنتی در زمینه تبلیغات با آن روبرو هستند کمرنگ تر است.

طبقه بندی تجارت الکترونیکی

با توجه به ماهیت تجارت الکترونیکی معاملات و ارتباطات به صورت زیر دسته بندی می شوند:

  • B2B: ارتباط افراد و سازمانهای تجاری
  • B2C: ایجاد ارتباط و ارایه خدمات از طریق سازمانهای تجاری به فرد
  • C2B: فروش محصولات و ارایه خدمات افراد به سازمانهای تجاری
  • C2C: ارتباط مستقیم مصرف کنندگان با دیگر مصرف کنندگان برای فروش و ارایه خدمات
  • B2B2C: ارتباط بین سازمانهای تجاری و واسطه ها با مصرف کنندگان
  • B2E: ارایه خدمات یک شرکت به افراد سازمانی خود(کارمندان)
  • E2E: بازار عمومی

فروشگاه های الکترونیکی

اما شاید یکی از مهترین مواردی که نقش اساسی را در پیشبرد تجارت الکترونیکی در دو دهه گذشته داشته را بازارهای الکترونیکی دانست. این بازارها هم اکنون به صورت فروشگاه های اینترنتی یا همان وبسایت های فروشگاهی با استفاده از اینترنت در دسترس همگان قرار دارد؛ و روزانه خدمات زیادی از طریق این وبسایت ها به کاربران عرضه می شود.

جدا از مسائل مربوط به تجارت الکترونیکی و تجربه های فردی و گروهی که هر شخصی با توجه به آن می تواند بنای ساخت یک بازار الکترونیکی را رقم بزند، نیازهای اقتصادی، جذب مشتریان، ارایه خدمات، رقابت و… مواردی هستند که این افراد چه در صورت داشتن اطلاعات لازم برای برپایی بازار الکترونیکی یا سایت فروشگاهی و چه در صورت عدم داشتن این اطلاعات، اقدام به ساخت آن در کنار فروشگاه فیزیکی خود خواهند کرد. و دلیل آن هم در مواردی که در همین پاراگراف گذشت بدیهی است.

در موارد بسیاری هم افراد، اینترنت و فضای مجازی را به جای حضور فیزیکی(مکان) برای ارایه خدمات خود در الویت می بینند و یا به علت هزینه های بسیار پایین ایجاد یک فروشگاه الکترونیکی، برای شروع کار و جذب مشتری و همچنین اعتمادسازی یا بازخورد خدمات ارایه شده در گستره ی وسیع ابتدا از بازارهای مجازی شروع می کنند.

تمام این مسائل برپایه نیاز و تغییر ساختار به شکل تجارت الکترونیکی قابل پیاده سازی هستند. و خارج از مقوله اشراف هر فرد بر تجارت الکترونیکی و مسائل و موارد وابسته به آن، به شکل خودجوش و با توجه به ظرفیت اقتصادی، زیرساخت های لازم برای پیاده سازی و… انجام می شود.

در مطالب آینده به جنبه های مختلف تجارت الکترونیکی و مزایا و مقایسه آن با روش های سنتی خواهم پرداخت!

2 دیدگاه برای “تجارت الکترونیکی چیست”

  1. مطلب خوبی بود
    و خیلی ممنون که اون کلمات مخفف ارتباطات رو توضیح دادی، افرادی که نوشته های بازاریابی مطالعه میکنن بکارشون میاد

    این چه پلاگینیه که این متن رو اتومات چاپ میکنه :
    این نوشته در مقالات با برچسب E-commerce،بازار الکترونیکی،تجارت الکترونیکی،فروشگاه الکترونیکی در ۱۳۹۴/۰۸/۱۲ توسط محمود ظروفچی منتشر شده است.

    1. خواهش میکنم مهدی جان امیدوارم بکار بیاد.

      این چه پلاگینیه که این متن رو اتومات چاپ میکنه :
      این نوشته در مقالات با برچسب E-commerce،بازار الکترونیکی،تجارت الکترونیکی،فروشگاه الکترونیکی در ۱۳۹۴/۰۸/۱۲ توسط محمود ظروفچی منتشر شده است.

      کد پیشفرض پوسته ۲۰۱۲ هستش.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code